HemKalenderGalleriVanliga frågorSökMedlemslistaAnvändargrupperBli medlemLogga in

Dela | 

nu behöver jag hjälp..

Gå ner 
FörfattareMeddelande
everythingg

Antal inlägg : 18

InläggRubrik: nu behöver jag hjälp..   tor jan 21, 2010 8:08 am

Jo det är såhär att min shettis Panter och jag har haft det väldigt bra.
Vi har tränat in massa tricks och han var alltid jätteglad.
Men nu har han börjat bli sur så fort jag kommer, vad jag än gör med honom.
Nackdelar med honom:
Han sparkas hela tiden, provade att köra friendly game med honom men när jag kom till bakdelen bara sparkades han hela tiden. Han bits heeela tiden. Jag har slutat med godis helt nu pga det. Han biter mig (hårt) ca 3 ggr per dag. När vi tex går ut på promenad så går han typ två meter framför mig, jag får hålla honom hårt för att han ska gå brevid mig. Och han kan aldrig, verkligen aldrig stå still. Binder man upp honom står han bara o stegrar.. Han är åtta år, inkörd och lite riden, och han beter sig som ett litet föl. Jag förstår inte riktigt vad det är med honom. Förut vat allt jättebra, nu skiter han i allt jag gör Crying or Very sad Hur ska jag få honom att liksom... gilla mig igen? :/
Till överst på sidan Gå ner
Användarens profil
Mirakelbarn
Admin

Antal inlägg : 62

InläggRubrik: Sv: nu behöver jag hjälp..   tor jan 21, 2010 3:04 pm

Hej! Det låter inte alls kul...
Var bor du? Smile

Vad har du gjort för att förhindra/få bort hans olater?
Användarens profil http://http:/www.playlovelearn.studio.nu
Fotoesset89

Antal inlägg : 33

InläggRubrik: Sv: nu behöver jag hjälp..   tor jan 21, 2010 4:58 pm

Det låter som min shettis när jag började träffa henne. Hon var en riktig surkärring om man säger så. Liksom totaldissade men ville alltid ha uppmärksamhet. Just nu är hon rätt surig av sig och bara tigger.

Jag har tyvärr inte något jättebra tips eller knep du kan använda. Oftast brukar jag vänta några dagar med att pyssla och leka när min häst är sur.
Användarens profil http://www.fotoesset.se
everythingg

InläggRubrik: Sv: nu behöver jag hjälp..   tor jan 21, 2010 10:46 pm

Paulina: Jag bor i örebro, har länge velat skicka honom till dig :p Men då vet jag inte hur min andra häst ska klara sig då han inte kan vara själv Wink Han har inte varit såhär förut, inte så mycket iaf. När han naffsas så puttar jag bort hans huvud och fortsätter med vad vi håller på med..
Han sparkas inte så mycket längre, bara om man går bakom honom..
(Han slet sönder 2 grimmor när vi skulle värka honom, helt ohanterlig känns det som :/
Användarens profil
everythingg

InläggRubrik: Sv: nu behöver jag hjälp..   fre jan 22, 2010 11:36 pm

Jag har inte tagit ut honom på hela veckan för jag nästan gav upp,
men idag så sprang vi lite på ängen och sen hoppade vi några hinder.
Jag sprang brevid förstås Wink
Oj vad glad han blev, jag försökte vara så lugn och tålmodig som möjligt men han brydde sig inte alls om mig, så min fråga är;; Hur ska man kunna fånga hästen uppmärksamhet ?
Användarens profil
damptroll

Antal inlägg : 12

InläggRubrik: huum..   tis jan 26, 2010 4:38 pm

Hej jag läste om att du har problem med din ganska så "aggresiva" shettis.

Som jag förstog det så har han inte alltid varit såhär? Han har varit snäll och lätthanterlig?

Om en häst plötsligt inte vill sammarbeta och uppträder aggresivt så finns det helt klart ett problem. Ev. så har han kanske ont någonstans och det kanske vore en idé att ta honom till en hästklinik och gå igenom honom ordentligt. Han kanske har ont i nacken eller ryggen som gör att han blir grinig? ..Ja eller ont någon annanstans. En grundlig koll av vetrinär är vad jag skulle rekomendera till att börja med.

Skulle det visa sig att han är fullt frisk så är det antagligen något i din hästhantering han inte trivs med. Då du måste klura ut det vilket kan vara väldigt svårt. Då han leds så förstog jag det som att han släpar iväg med dig och ni har en slags dragkamp i grimskaftet..

jag kallar det segdra då man hela tiden håller emot, vilket jag fick lära migs om liten då vi var ute och rastade hundarna att det inte är bra. Istället för att segdra så kan du ta förhållningar, du tar och ger efter. lixom påminner honom om att du är där och att det är dig han ska gå med. Fungerar inte det så kan du ta hjälp av ett kjedjegrimskaft som du trär genom ringen på sidan av grimman närmast dig och fäster i ringen på andra sidan så gör du samma sak med förhållningarna där.
Användarens profil
everythingg

InläggRubrik: Sv: nu behöver jag hjälp..   tis jan 26, 2010 5:37 pm

Jo det vore en bra idé. Det är inga problem när man kör eller rider. Jag är för stor för honom, men min kompis brukar komma och rida ibland. Jag pysslar om honom ca 1 timme varje dag och bara står och borstar/gör frisyrer i hans man mm.. Sen brukar jag gå ut och gå med honom. Han har börjat lyssna bättre nu, men jag kan nästan aldrig fånga hans uppmärksamhet...
Användarens profil
damptroll

Antal inlägg : 12

InläggRubrik: Sv: nu behöver jag hjälp..   tis jan 26, 2010 7:04 pm

med tiden kommer han att bli uppmärksam på dig om du arbetar på eran komunikation öva honom att stanna då du stannar . och då du leder honom ska linan vara hängande och han ska fortfarande gå bakom dig eller med huvudet jämte dig, samt ska ni kunna ha ca 1 meters avstånd imellan er.

Öva att gå och sedan stanna osv. sedan då de funkar kan du arbeta honom likadant i trav. och då du vänder, öva att vända honom ifrån dig utan att trycka på honom och behålla avståndet på ca 1 meter imellan er, använd ett spö som du har i vänster hand för att korrigera och använda som pekpinne.

sena för att öva uppmärksamheten så kan du använda ett spö som pekpinne och få honom att lyfta alla fyra benen (en i taget förståss) och då han gör rätt får han en liten godis. Försök göra sånna små väldigt vanliga övningar så han känner att det inte är för mycket krav till en början.

försök använda fantasin och se vad som funkar för din häst, han får inte bli tiggig utan godis får man abra då man förtjänar det, och en tuggande häst är en tänkande häst! det är dock många som inte vill träna sin häst med godis.
Användarens profil
everythingg

InläggRubrik: Sv: nu behöver jag hjälp..   lör feb 06, 2010 2:08 pm

Det har blivit mycket bättre nu. Har tagit en paus från trickträningen, men nu har jag börjat igen och man märker verkligen att han har saknat det Smile Han bits inte lika mycket längre och jag har utställningstränat honom(ska ställa ut honom snart) Så han börjar förstå att han ska stanna när jag stannar Smile
Så Tack för hjälpen!
Användarens profil
Sponsored content

InläggRubrik: Sv: nu behöver jag hjälp..   

nu behöver jag hjälp..
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Play - Love - Learn :: Allmänt :: Hästhantering-
Hoppa till: